Ke
kreslení pravou mozkovou hemisférou se KVĚTUŠE DVOŘÁKOVÁ dostala
určitě ne zcela náhodou, protože kreslení ji vždycky velmi zajímalo.
Hojně navštěvovala a navštěvuje galerie a výstavy. Vždycky, když v
galerii stála před nějakým obrazem, říkala si, že chce taky umět
malovat, alespoň trochu! Jednoho dne navštívila esoterický festival,
kde se jí dostal do ruky letáček s pozvánkou na kurzy kreslení
pravou mozkovou hemisférou. Ten si pozorně prohlédla až v klidu
doma. Obsahoval mj. ukázku toho, co člověk, který se naučil kreslit
tímto způsobem, zvládl namalovat předtím a co pak na kurzu. Bylo to
úžasné a na první pohled nemožné. Musela to vyzkoušet sama, aby
uvěřila.
S Květuší Dvořákovou (33) jsem se setkala v pražském regeneračním
centru Zlatá rybka, kde mi vyprávěla o sobě a své cestě ke kreslení.
Jelikož je mladá, šikovná a zvídavá a má navíc obrovskou chuť tvořit
a učit totéž i ostatní zájemce, není pro ni problém naplnit své
kurzy „Kreslení pravou mozkovou hemisférou" již na několika místech
naší republiky. Své aktivity v tomto směru hodlá ještě dále
rozvíjet, ale to je zatím hudba budoucnosti.
Nejlépe
je začít u sebe
Říkala jsem si, že za tři dny tohle není možné a že chci vidět, co
se za tak krátkou dobu naučím! Doma mám spoustu literatury o
kreslení. Listovala jsem si knížkami a říkala si, co zvládnu teď, a
když po kurzu nakreslím alespoň něco z toho, co mi nejde, bude to
můj osobní, prostě životní úspěch. Už druhý den jsem nakreslila
takový obrázek, že jsem byla nad očekávání spokojená a nadšená. A
jelikož se mi to líbilo a pomohlo mi to, neboť pomocí této kresby se
člověk odblokuje, požádala jsem vyučující lektorku, jestli je možné,
abych kreslení mohla učit. Domluvily jsme se, a tak jsem byla
odborně zaškolena.
Původně jsem vyučená prodavačka, ale brzy jsem se vdala a po
mateřské dovolené jsem přemýšlela o tom, co budu dělat. V místě
bydliště se mi naskytla možnost podnikat. Měla jsem obchod s
květinami a potřebami pro zvířátka a téměř deset let se zabývám
astrologií, numerologií a kartami, poznala jsem a poznávám různé
techniky, což mě nasměrovalo k esoterice. Takže vedle kurzů kreslení
se orientuji na čaje, bylinky, sirupy a přípravky týkající se
alternativní léčby. Uvědomila jsem si sama na sobě, že mi esoterika
jako taková pomohla překonat psychické problémy, trpěla jsem totiž
různými strachy a obavami. Tím, že jsem se začala o tuto oblast více
zajímat, potkala jsem hodně zajímavých lidí a zapracovala jsem na
sobě. Vyřešila jsem si své problémy a dnes jsem v pohodě a schopna
pomáhat i druhým.
Klienti
se odblokují a uvolní
Na metodě kreslení pravou mozkovou hemisférou se mi hlavně zalíbilo
to, že ukážu lidem, jak mají pracovat, co mají dělat, ale potom už
každý pracuje sám na sobě. Když si člověk v sobě něco odblokuje, než
se s tím tělo i mysl srovnají, dá to hodně práce, ale stojí to za
to. Výsledkem je to, že se člověk celkově posílí, cítí se jako
znovuzrozený. Důležité je, vidíme-li, že nám něco pomohlo pracovat
na sobě dál, neboť pořád je na čem pracovat - celý život.
Kreslení pravou mozkovou hemisférou vymyslela Američanka Betty
Edwardsová. Už v šedesátých letech přišla tato metoda na Slovensko,
ale teprve teď můžeme říci, že se stala známější a je aktuální.
Předtím se o této a jí podobných metodách u nás nemluvilo, neboť
byly považovány za nesprávné, nebo dokonce šamanské. Dnešní doba
tomu konečně přeje a my se můžeme o leccos zajímat a vyzkoušet si
to.
K
čemu je pravá mozková hemisféra
V pravé části mozku máme uloženou tvořivost. Jsou zde emoce,
intuice, sny, iluze, fantazie a záleží na nás, co z toho a v jaké
míře dokážeme používat. V dnešní době spíš používáme levou stranu
mozku, kde je uložena logika. Žádá se, abychom pořád o něčem
přemýšleli, zdůvodňovali. Stále si hlídáme čas, který nás omezuje,
vytváříme si deprese, stresy, pořád něco sháníme... Pravá hemisféra
čas nezná. Např. ve snu můžeme cestovat naprosto neomezeně. Snažíme
se ji tedy probudit k činnosti, neboť je v útlumu, můžeme říci, že
spí. Na kurzu se lidé učí vnímat, dívat se. Sledují a pozorují věci,
jaký mají tvar a velikost, a to, co vidí, přenášejí na papír.
Účastníci kurzu pracují podle svého tempa. Důležité je každý obrázek
dokončit a potom teprve pokračovat dál. Pomocí kreslení probudíme
pravou mozkovou hemisféru k činnosti, pak dokážeme tvořit a
odpočívat.
Proč
navštěvují kurzy
Hodně lidí se chce přesvědčit, jestli to jde za pouhé tři dny se
naučit kreslit a jsou zvědaví, co to s nimi udělá. Jsou i tací,
kteří přijdou, aby si propojili činnost pravé a levé hemisféry, aby
fungovaly současně. A potom jsou lidé, kteří chtějí procvičit
trpělivost a přijdou se odblokovat. Třetí den kurzu každý kreslí sám
sebe nebo někoho z rodiny podle fotografie. Portrét zvětšují na
formát A3. Tím člověk poznává sám sebe z jiného pohledu.
Zájemci kreslí podle předloh - obrázků, fotek, ale učí se kreslit i
v prostoru podle položeného předmětu. Pracují tužkou, fixem a gumou.
Kreslení není jen o portrétu, pokud člověk chce, dokáže nakreslit
krajinu, zátiší, zvířata, cokoli. Veškeré obrázky, které se tvoří na
kurzu, kreslí všichni stejně, aby měli stejné podmínky. Tím, jak se
kreslí, začnou fungovat emoce, a to, co každého tíží, nebo co nám
brání jít dopředu, se najednou uvolní. A uvolní se vždycky to
důležité - každému se uvolní to, co potřebuje. Při uvolňování bloků
se stává, že klienti třeba pláčou, protože se jim vybaví vzpomínky
uložené v podvědomí. Ale není to pravidlem a každý to prožívá jinak.
Někdo naopak prožívá radost a pocit štěstí. Klienti, kteří kurz
absolvují, říkají, že nikdy nevěřili, že se toto může stát. Během
kreslení totiž prožívají radost, pocity štěstí, ale také zlobu,
vztek, určitý zmatek, ale jak se postupně uvolňují, obrázek se začne
vyjasňovat a vylepšovat. Takže každý zjistí, že i kresbou je možné
na sobě pracovat.
Na
kurzy chodí i dyslektici a dysgrafici. Jsou to lidé hodně aktivní,
stále v pohybu, musejí pořád něco dělat, rádi od práce odbíhají. U
nich je již druhý den znát, jak se srovnávají, zklidňují. Z obrázků
se dá vyčíst, jaký dotyčný je a co má za problém. Kreslením můžeme
problém vyřešit, aby se klientovi žilo lépe, lehčeji.
|