Malířem
za dva dny? Proč ne. Umíte držet tužku? Pak z vás může být malíř
natotata, a to i přesto, že doteď jste zvládali sotva domeček. V čem
ten trik spočívá? Malovat můžete, co chcete, pokud při kresleni
zapojíte pravou mozkovou hemisféru. Na věci kolem sebe se začnete
dívat úplně jinak a namalujete věci, o kterých se vám předtím ani
nesnilo.
VNÍMAT POCITY A VZTAHY
„Hezky kreslit dokáže každý, i když si to o sobě nemyslí. Stačí to v
sobě objevit,“ tvrdí Květuše E. Dvořáková, která vede speciální
kurzy kreslení pravou mozkovou hemisférou. V kresleni to prý není,
jen je potřeba, naučit se správně dívat. Jak? Realisticky. To
především znamená opustit v mysli všechny navyklé symboly. Tak
například lidská hlava. Mám-li ji nakreslit, úkolu se jako první
zhostí levá hemisféra, která je sídlem logiky a řekne si: Ááá hlava,
tak kdepak mám symbol pro hlavu, to je kolečko a dvě menší pro oči,
dvě tečky jako nos a čárka na pusu a je to. Jenže to samozřejmě
neodpovídá skutečnosti, protože každý z nás má oči a nos i pusu
jiné. Kresba se nám nelíbí a zavrhneme ji. Usoudíme, že neumíme
malovat a většina z nás zůstane i v dospělosti v kreslení na úrovni
dvanáctiletého dítěte. Proč? Levá hemisféra v našem jednání i
přemýšlení většinou dominuje. Je sídlem logiky, realistického
uvažováni a vnímá jevy, které se dají změřit. Jenže v některých
věcech - a mezi ně patří právě malování - je zapotřebí i práce pravé
poloviny mozku. Ta je zaměřena hlavně na vnímání pocitů a vztahů, je
tvořivá a nevnímá čas. V ideálním případě spolu obě poloviny mozku
spolupracují a jsou propojené.
ZAPOJIT PRAVOU HEMISFÉRU
Pokud má pokaždé dominanci levá polovina mozku, špatně spíme, musíme
odpočívat a jsme stále ve stresu, máme strach se zastavit a jít dál
po nevyšlapané koleji. Pokud převládá pravá, je člověk zase stále
mimo realitu, vnímá pocit, že mu druzí nerozumějí, bývá vzteklý, a
může dokonce druhým i ublížit. Každé tu je pro jiné úkoly. Když
například chceme chytit vlak, je levá hemisféra schopná sledovat
čas, ale pohled na krásnou krajinu i okna dokážeme procítit jen
pravou hemisférou. Tady se nic stihnout ani dokazovat nemusí. Jenže
levá je zvyklá šéfovat, a tak se cpe do všeho. Je to proto, že je
také více vzdělávána ve školách apod.
Při
kreslení je však potřeba víc zapojit i tu pravou mozkovou polovinu.
Co vidí, nepojmenovává ani nedosazuje symboly. Kreslí přesně to, co
vnímá. Výsledkem je realistický věrný obraz. Na ten se pak podívá
levá hemisféra, protože ta je zase schopná objevit chyby. Opravit je
ovšem dokáže pouze pravá, protože jen ta ví jak. A to je příklad
rovnocenné spolupráce. Na naše kurzy chodí lidé nejrůznějšího věku i
vzdělání. Naučí se vidět věci kolem sebe jinak a to pak využijí i v
běžném životě. Také je to o naučení se trpělivosti a získání
sebedůvěry. Když si po třetím dnu lidé domů odnášejí své obrázky,
jsou na ně právem pyšní, tvrdí Květuše E. Dvořáková. „Na kurzu se
učí kreslit podle předlohy i podle skutečnosti. Malují tedy portréty
podle fotografií, nebo třeba židli, kterou mají před sebou. Většinou
používají tužku a fixu," dodává. Při troše dalšího tréninku, když se
hlavně zkracuje doba, kterou nad zdařilým obrázkem stráví, jsou už
schopní malovat i portréty cizincům na Karlově mostě. Většinou se to
ale lidé učí pro vlastní potěšení, a ne pro byznys. Často při
kreslení i pláčou, nebo se naopak smějí, ani neví proč. Jejich mozek
začal fungovat jinak.
|